A7 0900 1_950x634
Xavi Chacón, tenora de la Cobla Contemporània Quim Pascual
17/01/2020 Actualitat
Xavi Chacón: "Vas a les audicions de sardanes i hi falta relleu generacional"

És una de les dues tenores de la Cobla Contemporània, que es caracteritza per la seva posada en escena. Ahir va enregistrar a l’Auditori Municipal el seu nou disc, amb una peça arranjada per a sardana de tres cançons de Rosalía.

Jordi Rius

· Sembla ser que vas entrar a la Contemporània el 2017 en substitució d’algú...
Hi havia dos nois joves,  Joan Benavides i Albert Genís, i va donar la casualitat que van plegar tots dos. Jo tenia un amic, gairebé d’infantesa, i li vam dir si volia venir i ara estem tocant de costat.

 

· Sempre és necessari que hi hagi dues tenores en una cobla?
Sí, són dues tenores, dos tibles, el flabiol, dues o tres trompetes a les orquestres, un trombó, dos fiscorns i el contrabaix.

 

· Què passa si un dia no hi pot haver les dues tenores?
T’has de buscar la vida, tu o la cobla han de buscar un substitut. Ha de ser un motiu de causa major que s’actui a actuar amb una sola tenora. Amb els anys que fa que hi toco, no m’hi he trobat mai.

 

· Mai t’han trucat per fer alguna substitució?
Farà uns 30 anys una cobla em va trucar per anar de bolo, és a dir, per fer una substitució, ja que el seu tenora no hi podia anar. A la mateixa cobla resulta que també hi havia el contrabaixista de bolo, bé, en realitat la contrabaixista. Resulta que arran d’aquesta actuació, aquesta contrabaixista és la Roser, amb qui fa 25 anys que estic casat i tenim tres fills. 

 

· Quins van ser els teus inicis?
Va ser a la Jovenívola de Sabadell. Va fer una gran feina perquè tenia una escola amb molt bon professorat. Tot partia dels Escolapis de Sabadell, passaves a l’escolania, on hi havia la coral i l’escola de cobla. D’allà passaves a tocar amb Jovenívola 2 i després amb la Jovenívola. Després vaig passar a la Cobla Sabadell, on també vaig tocar amb la meva dona. Més tard vaig anar a la Principal del Llobregat. Per temes familiars, amb els nens petits, vaig estar molt temps sense tocar.

 

· Fins que et van proposar tornar...
Sí, perquè sempre portem el cuquet dins. Vaig tornar a la Cobla Ciutat de Cornellà, després em va demanar la Cobla Maricel de Sitges. Em pensava que em retiraria, Sitges em quedava molt lluny. L’Eduard Coll em va proposar d’anar a la Contemporània i si m’haguessis preguntat fa uns anys si hi acabaria tocant, t’hauria dit que estàs boig.

 

· Per què?
Mai m’hagués pensat que el món de la sardana fos tan carca. Vas a les audicions de sardanes i hi falta relleu generacional. Critiquen la Cobla Contemporània perquè ha aportat alguna cosa nova, com si això desmereixés el món de la sardana. En realitat el que estàs fent és enriquir-lo. La Cobla Contemporània et pot oferir una audició de clàssics, una d’autors contemporanis i una de Sardaxou, basat en arranjaments per a cobla de temes no pensats per a sardana. Crec que el mercat de la Cobla Contemporània és més de  Festa Major.

 

· Les crítiques venen perquè la cobla surt del que és normal?
Sí, el que surt del que és normal ja està mal vist, com si desmereixés l’estatus del món de la sardana. Hi ha una feina al darrere que la gent no veu i que es fa amb rigorositat, tenim un director molt bo, Raúl Lacilla, i el nivell és molt bo.

 

· Quan parleu d’autors contemporanis són autors vius?
Sí, són d’ara. I si poden ser composicions de l’any i de l’any passat com a molt, molt millor per a nosaltres. Es parla amb els compositors i se’ls diu que la Contemporània traurà disc l’any que ve de cinema, pel·lícules, rock... Diem de col·laborar als compositors que fan composicions d’aquestes músiques a sardana amb el compromís que s’enregistrin, que surti en CD i que es toqui al llarg de l’any.

 

· Ahir vau gravar a l’Auditori?
Estem fent un CD que es dirà Festa Major. Es tracta d’un recopilatori de tota la discografia de sardanes de la Contemporània per Festa Major. I faltava posar-hi la SardaRosalía, que barreja tres hits de la Rosalia –‘Malamente’, ‘Yo x ti, tu x mí’ i ‘Milionària’–, la ‘Bella ciao’ i un parell de temes més, que són els que hem gravat a l’Auditori, on ja vam gravar una vegada. Hi trobem bona sonoritat i comoditat. Respecte a un estudi, en un teatre tens més naturalitat. 

 

11 respostes

Un tret principal del teu caràcter?
Predisposat a fer coses


Un defecte que no pots dominar?
Exigent


Un instrument?
La tenora


Un concert de la cobla que recordis?
El que vam fer a Mollerussa


Un cantant?
Freddie Mercury


Una cobla?
Qualsevol de les que tenim fan bona feina


Un color
Blau


Un animal?
Gos


Un lloc que t’agradaria visitar?
El nord d’Europa


Un llibre?
‘Victus’ d’Albert Sánchez  Piñol


Un comiat?
Adeu

Comparteix
M'agrada
Comentaris