A7R03851_1440x961
Un moment de la trobada 'Cuidem el bosc, el bosc ens cuida' || Q. Pascual
22/02/2022 Actualitat
El privilegi castellarenc de viure al costat de boscos

El projecte 'Cuidem el bosc, el bosc ens cuida' impulsa la gestió forestal per prevenir incendis i sensibilitza la població sobre els espais naturals

G. P.

Endinsar-se en el bosc de les Arenes pot ser "una petita aventura". Així ho reivindicava l'enginyer forestal Joachim Englert, membre de la Federació Catalana d’Associacions de Propietaris Forestals BOSCAT, abans de conduir una vintena llarga de persones en dues passejades pedagògiques per aquest espai natural castellarenc. Van ser dissabte passat al matí, en el marc del projecte Cuidem el bosc, el bosc ens cuida, en què explicava quines són les funcions dels boscos i per què s'han de gestionar adequadament, per tal de prevenir incendis i lluitar contra el canvi climàtic al municipi.  

 

Englert va destacar que el bosc de les Arenes és un patrimoni natural i humà de Castellar del Vallès d'una riquesa immensa: "Hi penetres i ràpidament et trobes en un ecosistema natural tranquil, on no sents res de la civilització". Va defensar la necessitat de protegir l'espai amb treballs per reduir la biomassa i rebaixar el risc de patir un gran incendi, tal com s'està fent. 

 

Castellar del Vallès té una gran sort d'estar envoltat de massa forestal, com la que predomina a la zona de les Arenes. "El bosc ens dona beneficis gratis, és el principal productor d'oxigen, ens fixa el CO2, fa un paper molt important en la gestió hídrica, ens protegeix de l'erosió i, sobretot, té un gran valor social", expressava l'enginyer forestal.

 

"Necessitem el bosc a nivell terapèutic, com a espai de tranquil·litat. Per entendre-ho, cal anar al passat i veure que tots som criatures del bosc, hi tenim un vincle emocional", afegia. Catalunya també és afortunada en aquest sentit: un 64% del territori català està format per massa forestal, segons l'expert. 

 

Ara bé, el bosc que tenim no és el mateix que 100 anys enrere –a Europa, segons comentava, només queden un 4,7% de boscos verges–. Cal gestionar la superfície forestal, ressaltava: "Hem de ser conscients que, si no cuidem l'espai, ho podem perdre tot una tarda de juliol. La imatge verda, bucòlica, pot perdre's i tornar-se negra".

 

En aquest sentit, l'enginyer forestal adverteix que, amb sequeres prolongades, s'ha de treballar perquè no s'acumuli el biocombustible: "Aquesta combinació pot ser un polvorí". En els grans incendis que van assetjar Portugal l'any 2017, per exemple, van morir una seixantena de persones i es van produir més de 200 ferits.  

 

"Hem d'aprendre que som part del bosc, que estem lligats a la natura i prendre decisions que el respectin", reflexionava Englert. 

 

El projecte 'Cuidem el bosc, el bosc ens cuida'

 

Cuidem el bosc, el bosc ens cuida és un projecte liderat per l'Ajuntament de Castellar del Vallès i l'Associació de Propietaris Forestals de Castellar, Gallifa i Sant Llorenç Saval, amb la Federació Catalana d’Associacions de Propietaris  Forestals BOSCAT, per fer una correcta gestió forestal estratègica, prevenir estratègicament incendis i actuar contra el canvi climàtic. A més, el projecte està vinculat a la iniciativa europea Life Climark, que calcula els crèdits climàtics resultants de la gestió forestal i busca que les empreses puguin fer un bescanvi per compensar la contaminació que generen.   

 

A banda de reduir el risc d'incendis, el projecte també impulsa la restauració de zones forestals afectades, impulsa iniciatives que ajudin a trencar la continuïtat forestal del paisatge, busca reduir la càrrega de combustible i millorar l’adaptació dels espais agroforestals als efectes del canvi climàtic. Per altra banda, tal com es va fer a través de les passejades de dissabte a les Arenes, el projecte té la intenció d'implicar la població en la importància de la gestió forestal, a través de propostes que la sensibilitzin. 

 

El programa també inclou propostes formatives adreçades a professorat i alumnat, la creació d’ocupació i la captació de capital privat a través de la responsabilitat social corporativa de les empreses. Va ser un acord pioner per a la gestió público-privada dels boscos per a tenir-los més nets i endreçats. 

 

 

 

Comparteix
M'agrada
Comentaris