Els comitès d'empresa de Marfina, La Vallesana i Sarbus han convocat una vaga indefinida que a Castellar afecta les línies e1, C3 i C1, i que es farà cada dimarts i cada dijous en tres trams horaris
La tornada de Setmana Santa ha coincidit amb la primera jornada de vaga d'autobusos que han convocat els comitès d'empresa de Marfina, La Vallesana i Sarbus. És una vaga indefinida que es farà cada dimarts i cada dijous en tres trams horaris: de 7h a 9h, de 17h a 19h i de 23.30h a 1.30h. Els Serveis Mínims pactats amb la Generalitat són d'un 50% en les franges horàries de vaga de matí i tarda, i un 20% al tram nocturn. Fora d'aquests tres trams, l'horari serà l'habitual i no es farà cap aturada del servei. La mobilització afecta fonamentalment tot el Vallès Occidental, i a Castellar les línies C1 (Sabadell-Castellar), C3 (Sabadell-Castellar-Sant Llorenç), i la línia exprés e1 (Barcelona-Sabadell-Castellar). La C4 (Castellar-El Balcó de Sant Llorenç - Sant Feliu del Racó) no es veurà afectada per la vaga.
Aquesta mobilització dels treballadors de Sarbus arriba després de diverses trobades entre els sindicats i l'empresa, i el Departament de Treball, per acostar posicions. La direcció de l'empresa, que remarca en un comunicat que aposta pel diàleg amb els treballadors, va proposar ajornar la vaga al 18 i 20 d'abril per evitar les afectacions en la tornada a la feina després de vacances i aconseguir més temps per negociar.
En declaracions al magazín Connectats de La Xarxa i Ràdio Castellar, Ferran Margineda, membre del comitè d'empresa ha subratllat que els serveis mínims "s'han complert" en aquesta primera jornada, i que de moment, la direcció no ha fet cap mena de moviment per desencallar la situació, "ni han volgut pactar un preacord". Margineda ha explicat que les seves reivindicacions són "drets fonamentals" com per exemple que els treballadors puguin disposar d'un calendari laboral amb antelació, "perquè això condiciona la conciliació de les persones que hi treballen", o d'una màquina de fitxar. El membre del comitè detalla que treballen amb un sistema de crèdit horari "que no comptabilitza totes les hores, perquè no és el mateix el temps efectiu que condueixes que el temps de presència a l'empresa".
Una altra de les peticions és que els conductors puguin accedir a un wc "fora d'horaris comercials". "Es planifiquen els horaris i les línies sense tenir en compte que hem d'estirar les cames o anar al servei cada cert temps", lamenta . És una qüestió que dificulta el compliment dels horaris. Tanmateix, en la primera jornada de vaga d'aquest dimarts, que sobretot ha afectat els castellarencs que agafen l'autobús al matí, per anar a treballar als centres educatius de la vila o a l'intercanviador de la Renfe i FGC de Sabadell, segons Margineda, els usuaris s'han mostrat "comprensius" un cop han conegut les reivindicacions dels treballadors. "No demanem una pujada de sou, que estaria justificada per la situació, sinó els nostres drets. Tot i això, demanem disculpes als nostres usuaris, que són sobretot gent treballadora, per les molèsties que puguem ocasionar", conclou.
L’Ajuntament de Castellar ha enviat una carta al director general de Moventis Joan Giménez per expressar la “preocupació” que suposa per als castellarencs i castellarenques la situació actual generada a causa de la vaga convocada pels comitès d’empresa de Sarbus i la Vallesana que ha arrencat aquest dimarts i que podria continuar dijous si no arriba l’acord.