Ja hi ha calendari per a la infraestructura que donarà continuïtat a la B-40 entre Terrassa i Sabadell i enllaçarà amb la B-124 de Castellar
2028. Aquesta és la data que la Generalitat ha posat per a l’inici de les obres de la Ronda Nord, la prolongació de la B-40 entre Terrassa i Sabadell amb un enllaç per a Castellar a l’altura del pont de la B-124. “Si tot funciona en els terminis lògics i, una vegada que s’hagin superat altres estudis necessaris com el de mobilitat o el paisatgístic, hom pensa que les obres podrien iniciar-se al llarg del 2028”, apunten en un comunicat conjunt la Generalitat, els Ajuntaments de Terrassa i Sabadell i les cambres de comerç de les cocapitals vallesanes.
Aquesta voluntat d’arrencar les obres en tres anys es va fer palesa en una trobada el passat 19 de setembre a la Cambra de Terrassa entre les tres administracions amb l’objectiu de “constatar el ple acord entre els dos consistoris pel que fa a llurs propostes de traçat de la infraestructura”. Des de les administracions locals també volien transmetre al secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat Manel Nadal “la urgència per tancar el projecte i iniciar les obres al més aviat possible”.
Els Ajuntaments de Sabadell i Terrassa van reclamar a la Generalitat que comenci els tràmits necessaris perquè sigui una realitat al més aviat possible, ja que, “a més de servir de connexió entre el Vallès Occidental i el Baix Llobregat, la B 40 ha de servir perquè les dues ciutats millorin de forma notable la seva mobilitat interna en funcionar també com un sistema de rondes en els dos casos”. En el cas de Sabadell és especialment rellevant per treure cotxes de la Gran Via, col·lapsada en molts moments del dia pel trànsit procedent o amb destinació a Castellar que no té cap sortida a una via ràpida. Com que hi ha acord mutu en els traçats, els consistoris van demanar celeritat en la redacció de l’estudi informatiu. En aquest sentit, Manel Nadal va comunicar que el pròxim 1 d’octubre es nomenarà Albert Palomo com a responsable, dintre del Departament, de la coordinació dels Projectes de la B-40. Va recordar també que aquesta infraestructura s’ha d’executar sota el model d’encomana de gestió del Ministeri de Foment, però que totes les administracions que han d’intervenir veuen i comprenen la seva necessitat. Tanmateix, va comunicar que les primeres passes, com és la redacció de l’Estudi Informatiu i de la Declaració d’Impacte Ambiental, ja s’han encarregat per tal que transcorrin en paral·lel i es puguin completar durant aquest any.
Pel que fa a les cambres de comerç, aquestes van celebrar la unanimitat de posicions de tots els participants de la trobada, tot recordant que cal no oblidar que la concepció original i amb sentit de país de la B 40 és que en un futur pugui arribar fins a Granollers. “Caldrà tenir-ho en compte en la definició del tram que, ara si, sembla que arranca fins a Sabadell”, afirmen.
Valoració de la màxima responsable municipal
Una vegada coneguda la informació, l’alcaldessa de Castellar Yolanda Rivera ha fet una valoració molt positiva del resultat d’aquesta trobada. “Celebrem que s’hagi posat data a l’inici de les obres i nom i cognoms a la persona que liderarà el projecte des del punt de vista tècnic”, ha dit Rivera en declaracions a L’ACTUAL, qui també veu com una gran notícia que “s’hagi consensuat el traçat, molt adient en la part que ens afecta a la mobilitat per a Castellar”. Tot i que la Ronda Nord i l’enllaç amb Castellar no trepitja el terme municipal castellarenc sí que tindrà un impacte molt gran en la mobilitat de la vila. L’alcaldessa recorda que el traçat que hi ha sobre la taula és “el desdoblament del pont a la B-124 i la construcció d’una gran rotonda al polígon de La Llanera que ens desviaria cap a un túnel fins a arribar a la C-58 evitant així travessar Sabadell i la Gran Via”. Rivera vol destacar, a més, que el traçat “incorpora un carril bici que farà que la infraestructura també aposti per la mobilitat sostenible”.
Sobre el mateix calendari, és a dir, que la intenció sigui arrencar les obres el 2028, l’alcaldessa considera que és “un termini prudent donada la importància dels tràmits administratius que es requereix”. “Posar una data d’inici abans del 2028 no seria realista i també cal tenir en compte que tindrem tres exercicis pressupostaris fins a arribar a la data prevista per anar reservant partides pressupostàries”.
Finalment, Yolanda Rivera vol subratllar que per a Castellar també hi ha una molt bona oportunitat per encaixar la proposta del traçat de la Ronda Nord amb el projecte de la línia de bus ràpid (BRCat) adjudicat per la Generalitat. “És positiu que sigui la mateixa persona la que s’encarregui de vetllar pels dos projectes que penso que són complementaris”. L’alcaldessa de Castellar espera ara que comencin a produir-se trobades bilaterals amb Castellar per fer compatible el BRCat amb la Ronda Nord.
Les novetats sobre la Ronda Nord arriben dies després de la reunió que va tenir lloc a Castellar entre la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i l’alcaldessa Yolanda Rivera. Paneque va informar llavors que ja s’havia nomenat una persona per coordinar el projecte i que s’avancés en la tramitació dels informes necessaris. Aquesta persona és Albert Palomo, l’actual cap del Servei d’Estudis i Avaluació del departament de Territori. Té coneixements del Vallès Occidental perquè va participar en la redacció del Pla Específic de Mobilitat dels Vallesos, document que ja recollia el projecte de la Ronda Nord com a peça fonamental de les infraestructures del nostre territori, i també porta el projecte del futur carril BRCat (bus ràpid) que connectarà Castellar amb la plaça Espanya de Sabadell (on hi ha Rodalies i FGC).
Reacció de la Campanya contra el Quart Cinturó
La Campanya contra el Quart Cinturó també ha reaccionat a les darreres novetats sobre la Ronda Nord. Segons expliquen en un comunicat, els defensors del Quart Cinturó “tornen a vendre fum”. La CCQC ha apuntat que” la Generalitat, Ajuntaments i entitats econòmiques viuen en un món paral·lel, obviant el context climàtic, proposant falses solucions als problemes de mobilitat i prometent calendaris impossibles”. La CCQC recorda que el conveni entre el Ministerio de Transportes i la Generalitat per l’encomana de gestió per a la construcció de la B40/Ronda Nord “ha estat impugnat davant el tribunal contenciós administratiu a finals de gener d’enguany”. La Campanya contra el Quart Cinturó afirma també "que és impossible que el 2028 puguin començar unes obres d’un projecte del qual encara no s’ha ni tan sols licitat la redacció de l’estudi informatiu".