Matí reivindicatiu a Castellar del Vallès amb motiu del 8M
La commemoració del 8 de març, Dia de la Dona, ha fet un salt endavant des de l’any passat en què ja es va viure una jornada molt reivindicativa amb convocatòria de vaga, manifestacions i mobilitzacions diverses. Castellar s’ha sumat a aquesta onada feminista i durant la jornada de matí s’han celebrat diverses activitats que han tingut el moment culminant en la lectura de manifestos.
A primera hora del matí, el col·lectiu feminista Les Carnera –abans de marxar a la manifestació convocada a Sabadell- va fer una concentració a la plaça d’El Mirador on es va llegir un manifest amb la participació de diverses dones de totes les edats amb unes grans pancartes on es podia llegir ‘Sororitat contra el patriarcat’ o ‘Les dones movem el món. El 8M l’aturem’. El text feia una reivindicació a la llarga història del feminisme: “Cal recordar totes les dones activistes, sufragistes i sindicalistes: com les que van sostenir la Segona República, les que van lluitar a la Guerra Civil, les que es van enfrontar al colonialisme i les que han format part de les lluites antiimperialistes de tot el món”. Entre d’altres consignes, les Carnera van cridar “prou” d’anar amb por pel carrer, de discriminació salarial, de l’ocupació dels llocs de poder per homes, de qüestionar les víctimes, de violències masclistes.
Pancartes de Les Carnera a la manifestació de Sabadell
Ja la migdia, als jardins del Palau Tolrà, el personal de l’Ajuntament ha convocat un acte també reivindicatiu on diverses dones i homes han llegit textos i poemes feministes. El moment més important ha tingut lloc quan les treballadores municipals Antònia Altimira i Dolors Mussons que es jubilaran properament han llegit la ‘Declaració institucional 8 de març 2019. Reivindiquem els feminismes. Som aquí. Som 8 de març’ promoguda per l’Institut Català de les Dones (ICD). Segons el manifest, “tot i els avenços legislatius, avui dia encara vivim en una societat patriarcal que fomenta i normalitza la desigualtat entre dones i homes en tots els àmbits de la vida. Per això aquest 8 de març, com cada dia, cal continuar reivindicant la igualtat efectiva de dones i homes”. Com en el cas de les Carnera, el manifest de l’ICD va reivindicar, segons van llegir Altimira i Mussons, “la sororitat i els feminismes com a motor de canvi per assolir la igualtat efectiva i real i derrocar el patriarcat d’una vegada per totes!”.
Dolors Mussons i Antònia Altimira llegint el manifest davant de l'Ajuntament
Concentració feminista als Jardins del Palau Tolrà
Ja a la nit, a les 21 hores, organitzat per les Carnera s’ha previst un sopar a la Sala ‘Lila’ de l’Espai Tolrà. L’entrada és lliure, tot i que per 5 euros es podien adquirir tiquets per sopar paella de verdures, pa, aigua i vi. A més a més, hi haurà monòlegs amb Agnès Hernàndez i Mònica Mimó, música amb Mariona Roca i Mireia Sans, actuacions de Kor Ítsia, DJ Vagirina i art en viu amb Skartistika.