Mapa de les propostes per enllaçar la B-124 amb la C-58
Mapa de les propostes per enllaçar la B-124 amb la C-58
11/10/2018 Actualitat
“Cal prendre ja una decisió per avançar”

L’alcalde de la Castellar, Ignasi Giménez, i la Generalitat demanen a Sabadell que es decideixi sobre la Ronda Nord

Cristina Domene

La Intensitat Mitjana de Trànsit (IMD) a la carretera que connecta Castellar amb Sabadell, és a dir, la B-124, és de 27.565 vehicles segons dades de 2017 de la Direcció General d’Insfrastructues i Mobilitat. Això vol dir que més de 27.500 vehicles (turismes, ciclomotors, camions, furgonetes o remolcs) passen, cada dia, per aquesta via. Un volum de trànsit intens que fa palesa la necessitat històrica  de connectar la carretera B-124 a les vies ràpides de comunicació de la comarca sense haver de creuar el nucli urbà de Sabadell. “Aquest és el principal problema que tenim al nostre municipi”, declara l’alcalde de Castellar, Ignasi Giménez. “És un problema que arrosseguem des de fa molts anys i que deriva en una sensació d’ofec perquè és una situació totalment insostenible”.


La solució més plausible i immediata seria enllaçar la B-124 amb la Ronda Oest, inaugurada fa uns anys, que té el seu punt i final a l’avinguda Matadepera de Sabadell. Aquest nou enllaç és el que prendria el nom de Ronda Nord i és l’opció que tant Sabadell, com Castellar i la Generalitat veuen amb bon ulls. Però, si hi ha acord entre les principals parts afectades, on rau el problema? 


El passat cap de setmana l’Alcalde de Castellar demanava en una informació apareguda al Diari de Sabadell una decisió per part de l’Ajuntament de la ciutat veïna sobre com connectar la Ronda Nord amb Castellar. Hi ha dos traçats sobre la taula, enllaçar-la a través del Torrent de Colobrers o del Bosc de Can Deu. El que demana l’Ajuntament de Castellar, juntament amb la Generalitat de Catalunya, és una immediata decisió per part de Sabadell per poder anar al Ministeri de Foment i iniciar l’obra. “Durant els darrers anys hem intentat cercar tot tipus de complicitats. Ho hem fet amb la Generalitat, amb la qual hi ha una molt bona sintonia i evidentment també ho hem fet amb l’Ajuntament de Sabadell. Ho hem fet també dins i fora del nostre municipi... Però és veritat que ha arribat un punt, en el que cal prendre ja una decisió, i especialment en aquest cas correspon a l’Ajuntament de Sabadell definir-se sobre la seva posició”.


La primera opció de traçat que es va posar sobre la taula va ser fer l’enllaç amb la carretera de Castellar a l’alçada de l’actual pont, a la zona propera a Can Pagès tocant al Torrent de Colobres. Però darrerament es va contemplar la possibilitat de fer una connexió més propera al terme municipal de Castellar situada, més o menys, a l’alçada de la deixalleria Smatsa. 


Respecte quina seria la millor connexió, Giménez diu que Castellar no té cap preferència i que volen ser molt respectuosos amb la ciutat de Sabadell. “Aquest traçat evidentment s’acaba produint dins del seu terme municipal. El que volem és contribuir a que es prengui la millor de les decisions polítiques i també per al medi ambient. Nosaltres el que llancem és un SOS perquè necessitem que es prengui una decisió. No volem que això es converteixi en un tema de pim, pam, pum polític ni de discussions entre els diferents partits sinó que ens agradaria ser capaços de crear un gran consens territorial”.


Els beneficis d’aquesta connexió no només serien per a Castellar del Vallès. El projecte permetria derivar bona part del trànsit que en aquests moments passa per la ciutat de Sabadell, pacificant carreteres tant transitades com la Gran Via. De fet, segons el Pla Específic de Mobilitat del Vallès, que en aquests moments està immers es un procés d’anàlisi, si es construís la Ronda Nord, uns 7.000 vehicles deixarien de circular per la Gran Via i uns 5.000 per l’Avinguda d’Estrasburg del barri de Can Llong, una entrada molt utilitzada, també, pels veïns de Castellar. 


Per a Giménez, Sabadell no es mulla perquè creu que hi ha una dificultat de traslladar les paraules en mapes. “Tenim un territori que és molt sensible en segons quines infraestructures però és veritat que al final aquestes infraestructures les han d’utilitzar les persones que en aquests moments estan patint una situació diària de col·lapse i que cada dia s’agreuja més perquè la  millora de la situació econòmica fa que cada dia hi hagi més desplaçaments. Al final els polítics estem aquí per prendre decisions”
Per a la Generalitat de Catalunya, aquesta infraestructures és de les més importants de la comarca del Vallès Occidental, però segons la informació del Diari de Sabadell, el govern català voldria incloure també en aquest projecte el tram del Quart Cinturó entre Sabadell i Terrassa. És a dir, continuar la B-40 des de Terrassa fins a la Ronda Oest. Això permetria alliberar  la N-150 de 5.500 vehicles al dia, la C-58 de 4.500 i la carretera de Matadepera de 7.000 vehicles al dia. 


Segons l’alcalde de Castellar, “és primordial poder generar un consens sobre el traçat per tal de poder començar a encarregar els estudis perquè en un futur molt proper es pugui licitar una obra. No avançarem si no es prenen decisions”

Comparteix
M'agrada
Comentaris