Doval FOTO_1440x961
Joan Carles Doval, fundador de la discogràfica PICAP. ||C. DÍAZ
02/06/2021 Cultura
L’abans, l’ara i el futur de PICAP

L’empresa discogràfica, ubicada a Castellar, s’ha anat actualitzant constantment al llarg dels seus 37 anys d’història

Marina Antúnez

L’empresa discogràfica PICAP va néixer l’any 1984 sota la direcció de Joan Carles Doval, que fins fa un any encara ha portat el timó, succeït finalment per Albert López. “Vaig començar amb en Ramon Ferran i vaig passar a Edigsa, la gran companyia nacional catalana”, diu Doval. Edigsa es va crear al 1961. Cap al 1983 va tancar i va obrir PDI, “i jo vaig creure que era el moment oportú per crear la meva pròpia companyia”.

 

PICAP va començar al carrer Consell de Cent de Barcelona, més tard, al carrer de Girona de la ciutat comtal. Cap als anys 90 es va traslladar a Sabadell i, a partir de l’any 2000 que són a Castellar, al Pla de la Bruguera. Després d’aquests 37 anys d’història i de 21 anys d’empresa al municipi, Doval explica  que els temps complicats no han arribat ara amb la pandèmia sinó que, ja els inicis van ser complicats. “Vaig començar absolutament sol, després amb secretària a mitja jornada”. El secret de l’èxit va ser que de seguida van fitxar artistes que van triomfar. El primer, Héctor Vila, però immediatament l’Eugenio, a partir del 1985; després Lluís Llach, al 1990; la Maria del Mar Bonet, a partir del 1997, i Raimon, al 1998. La discogràfica també va ser pionera amb el rock que s’estava fent al moment, amb Sangtraït i Sau. En definitiva, grans joies de la música d’aquest país.

 

A l’ideari de PICAP sempre hi hi ha hagut una intenció molt clara: “donar suport a la música que s’ha fet als Països Catalans, posant èmfasi en la llengua catalana, però amb tots els estils musicals”. A PICAP han fitxat grups de rock com Tancat per Defunció, també grups de pop, músics de clàssica - tenen un catàleg de 33 discos -, cantautors com Tomeu Penya, Marina Rossell, i fins i tot, orquestres tan rellevants com la Meravella. I no només han tingut cantants en català sinó que també tenen la llicència de les principals companyies de música cubana. “L’estil que segurament  hem tocat menys  és el ‘dance’ ”. Amb tots els artistes han tingut tracte personal. Per exemple, amb  Company Segundo, Omara Portuondo, Eugenio, i “tinc molta admiració i estima a Raimon”, diu Doval, amb qui encara segueixen treballant, tot i no ser ja director de la discogràfica. La nova direcció ha seguit fitxant grups que avui estan triomfant, sobretot, en el terreny de música urbana. 

 

Assaig del grup 31FAM a la planta baixa de PICAP. || C. DÍAZAssaig del grup 31FAM a la planta baixa de PICAP. || C. DÍAZ

 

 

PICAP va créixer encara una mica més quan va adquirir els catàlegs d’Àngel Fàbregues (creador d’Als 4 vents) amb el rock progressiu - i també música infantil i espiritual negra-, i els catàlegs de PDI i Edigsa. PICAP s’ha anat adaptant constantment a les necessitats del mercat. “Ens hem anat actualitzant dia a dia: discos de vinil, casets, disc compacte, i ara format digital”. Fa 10 anys, PICAP venia entre 120 i 150 novetats l'any, amb discos físics. Ara, no arriben a les 10 novetats en aquest format. De fet, “només es venen per fetitxisme i als concerts” , apunta Doval. 

 

El nom de PICAP “té copyright de Ramon Sauló”, que és amic de Doval i que va proposar el nom que ve de l’anglès ‘pick up’, que defineix el braç d’un tocadiscs, i que ells han escrit com es pronuncia.

 

Nova direcció

Amb l’Albert López com a director des de fa un any, PICAP segueix adaptant-se. “Ara, els ingressos venen de l’streaming i dels drets”, apunta López. Els grans canvis que ha experimentat PICAP darrerament han estat els de donar altres usos a l’equipament. Per exemple, hi ha un espai molt gran on es feia la distribució física de discos, on entraven els camions, que ara s’ha reconvertit en una sala d’assaig, en un local multicultural “en el qual els grups poden venir a assajar, a fer un ‘stage’, fotografies, etc”, diu el director.

 

Al primer pis, on abans hi havia la sala del departament comercial per a la distribució, ara hi ha un estudi de gravació. “Els grups poden venir i fer temes nous, gravar maquetes, etc”, diu López. Actualment, a l’empresa hi ha 8 treballadors, entre el departament de contractació i booking, promoció, administració, màrqueting digital i producció. Han creat un segell nou, Delirics Music, especialitzat en música urbana. Aquest tipus de música, la urbana, és la que ara arrossega més fidels, sobretot, gent jove. PICAP ja ha fitxat a grups d’èxit com els sabadellencs 31FAM, i els Flashy Ice Cream, Pawn Gang i Rally Ray, entre d’altres. “La tendència va per aquesta línia”, diu López.

 

A nivell econòmic, Spotify i Youtube són els qui reparteixen. “L’artista i els editors ens hem de repartir la part petita”, a partir del volum de reproduccions que tingui un tema o disc. “Al nostre país, poca gent paga per les plataformes  i això s’hauria de canviar”. La supervivència de PICAP queda garantida gràcies a l’extens catàleg de música en català que té.

 

Albert López, actual director de PICAP. ||  C. DÍAZAlbert López, actual director de PICAP. ||  C. DÍAZ

Comparteix
M'agrada
Comentaris