Les quatre actrius de 'Barbes de balena'
Les quatre actrius de 'Barbes de balena' - Cedida
14/02/2018 Cultura
'Barbes de balena' puja a l'escenari de l'Auditori
Els Pirates Teatre ofereix una obra que homenatja dones del passat en clau feminista
Marina Antúnez
Dissabte a les 20.30 hores el muntatge Barbes de balena d'Els Pirates Teatre es podrà veure a l'Auditori Municipal. La proposta arriba sota la direcció de Mònica Bofill i amb la dramatúrgia d'Anna Maria Ricart. Quatre actrius són les creadores i intèrprets d'aquest espectacle. Anna Romaní, ballarina i coreògrafa; Ariadna Cabiró, pianista i compositora; Laura López, cantant i actriu, i Núria Cuyàs, també cantant i actriu.

""Barbes de balena" neix de la voluntat de nosaltres quatre per fer un projecte personal, de creació pròpia, nascut des de zero", explica Núria Cuyàs. D'aquesta manera es van posar a treballar, recolzades per la dramatúrgia de Ricart i l'escenografia i figurinisme d'Anna Maria Albadalejo. "Volíem parlar d'alguna cosa que ens mogués i que, alhora, pugués connectar amb el públic". Va sorgir el tema de la cotilla com a peça de roba històrica "que oprimia les dones, tan físicament com intel·lectual". I Cuyàs va proposar recuperar la figura de Dolors Aleu i Riera, la primera dona llicenciada en medicina a Catalunya i a l'estat espanyol. "Era la meva rebesàvia, ella va fer una test sobre com de nociva era la cotilla per la figura femenina i també va fer una defensa de la dona".

A partir d'aquest eix vertebrador, les actrius també van decidir fer un homenatge no només a Aleu sinó a "totes les nostres avantpassades i les seves històries, n'hi ha a totes les cases". El nom de barbes de balena va venir sol, "ja que era el material amb què es feien les cotilles, era molt flexible".

L'espectacle està format per una part històrica, basada en fets reals de la doctora Aleu i altres avies, besàvies, mares, etc... "i també hi ha comicitat, i parts més dramàtiques". Totes les petites històries que les quatre actrius expliquen són reals i s'expliquen des d'un vessant realista. "Fins i tot, l'obra té un punt "cabaretero" i l'espectador entra fàcilment en el codi". Hi ha canvis de registre constants: interpretació, música (cant) i moviment (dansa). A més, s'hi barreja el gènere epistolar, anècdotes verídiques, històries divertides... "al muntatge, ens hem entès molt bé".

Pel què fa al vestuari, té un component trencador. "L'hem fet a partir de pedaços de la roba íntima de les dones". Cada vestuari de cada intèrpret és únic, pensat pels diferents personatges que interpreta al llarg de l'obra . Alguna d'elles, fins i tot ha recuperat enagos de la seva besàvia. "Els pedaços de roba també són una metàfora, ja que nosaltres mateixes estem fetes de pedaços de les nostres avantpassades".

Barbes de balena és una obra feminista, "tot i que no va néixer ni créixer amb una voluntat reivindicadora". L'objectiu era parlar de les dones que ens han precedit, de les seves virtuts i defectes, i dificultats en el passat que van viure. Però, a poc a poc, "s'ha anat cosint una obra feminista, sí". De fet, per casualitat, es va estrenar el passat 8 de març, dia de la dona treballadora, al Maldà Teatre. "De moment, hem tingut molt bona crítica del públic, ja que no és una obra que ataqui els homes sinó que homenatge les dones del passat". Tothom té referents a la família i, per tant, cadascú troba fàcilment un nom de dona en el seu passat.
Comparteix
M'agrada
Comentaris