03/07/2020 Opinió
Castellar a 30 km/h
Pepe González

Des de fa alguns anys, el nostre municipi, seguint una tendència general als països del nostre entorn, treballa en un procés de recuperació d’espais per als vianants i per a vehicles no motoritzats. Raons mediambientals (reducció del consum, millora de la qualitat de l’aire, reducció de sorolls...), i també de seguretat (reducció d’accidents i de la gravetats d’aquests), fan aconsellable prendre mesures per reduir la circulació dels vehicles motoritzats i dels efectes que generen en la mobilitat general de la vila. Aquesta setmana el ple municipal va aprovar una proposta per reduir la velocitat als nostres carrers, avançant-nos a una mesura que aviat serà general al conjunt del país. La proposta, que modifica l’ordenança de circulació, estableix que el límit genèric de velocitat en vies urbanes serà de 30 quilòmetres per hora per tot tipus de vehicles, sense perjudici d’altres regulacions de velocitat especifiques en raó de la pròpia configuració i les circumstàncies de cada via, que se senyalitzaran expressament, com a màxim a 50 km/h (la Ronda Llevant i Garrotxa/Bages al polígon de la Bruguera). Les vies urbanes que disposin de plataforma única de calçada i vorera destinades en primer lloc als vianants, tindran una limitació màxima de 20 km/h. A les àrees per a vianants, quan la circulació de determinats vehicles estigui autoritzada, tindran una limitació màxima de 10 km/h. A les carreteres les velocitat màxima permesa serà la que senyalitzi el titular de la via. Als camins rurals i pistes forestals la velocitat màxima permesa és de 30 km/h, que cal adequar en cas de coincidir amb altres usuaris a peu o en bicicleta. És evident que una decisió d’aquesta naturalesa suposarà un canvi considerable en el funcionament de la mobilitat urbana. En un carrer de velocitat màxima de 30 km/h, està prevista la convivència de vianants vehicles a motor, de vehicles elèctrics i bicicletes, sense una prioritat establerta. Això ens obligarà, d’una banda, a portar a terme una senyalització tant vertical (senyals de circulació) com horitzontal (senyals sobre l’asfalt) més intensa de l’habitual, i també una intensa campanya de comunicació i conscienció que deixi clares les noves regles de joc entre els diferents usuaris de l’espai públic. Està previst portar a terme l’actuació la segona quinzena de juliol. També aprofitarem per potenciar la visualització d’alguns passos de vianants mitjançant pintura viària i llums intermitents a la calçada. 

 

Comparteix
M'agrada
Comentaris