Anna R. Costa, creadora, guionista i directora de 'Arde Madrid'. || CEDIDA
Anna R. Costa, creadora, guionista i directora de 'Arde Madrid'. || CEDIDA
Georgina Cisquella, directora del documental 'Hotel Explotación: Las Kellys'. || CEDIDA
07/03/2019 Cultura
Directores i protagonistes del BRAM!

Georgina Cisquella presenta ‘Hotel Explotación: Las Kellys’ i la castellarenca Anna R. Costa, la sèrie ‘Arde Madrid’

Marina Antúnez

ANNA R. COSTA - Directora, guionista i dramaturga
Creadora, guionista i codierctora de ‘Arde Madrid’, que es projecta dissabte, a les 18.30 h, a l'Auditori Municipal

"Des del meu punt de dona creadora, els personatges femenins eren una aposta"

 

· Com planteges aquesta sèrie?
Arde Madrid se situa a l’any 1961 i està enfocada des del punt de vista dels criats de l’Ava Gardner, l’actriu americana que va viure 15 anys a Madrid. No és un biopic sinó que expliquem dos estaments socials, el de gent rica que vivia la dictadura d’una manera  i el de gent humil que la vivia de manera molt diferent.

 

· Per què esculls la comèdia?
Per a mi, és la manera natural de veure la vida. Això depèn de cada creador i jo veig les coses des d’aquest punt de vista. El que m’ha sorprès és que fes riure tant la gent! No m’ho esperava. És una sèrie que diverteix molt, i que també té història, art, flamenc, és per a tot tipus de públic, no és només entreteniment.

 

· Per què és en blanc i negre?
Vam donar-hi moltes voltes, sobre el color. Fer-la tecnicolor, etc. Feta en blanc i negre situa l’espectador directament a l’època. Vam convèncer Movistar perquè ens ho deixés fer així, un encert.

 

· Com ha funcionat el tàndem amb el també director Paco León?
Durant el procés de guió ens hem barallat molt, perquè cadascú tenia la seva idea, però no parem de rebre premis, o sigui que ha funcionat! La meva parella és molt coneguda, té èxit, la gent se l’estima molt. Ha estat una lluita terrible poder tenir la meva visió al costat del Paco.  He fet el procés de documentació i escriptura i  he pogut fer aquesta sèrie amb la meva visió particular. Des del meu punt de dona creadora, els personatges femenins eren una aposta, i m’he sentit realitzada. No els estem prenent res, als homes, estem afegint alguna cosa, i l’home no ha de tenir por.

 

Escolta l'entrevista completa aquí:

 

 

GEORGINA CISQUELLA - Periodista, guionista i directora de documentals

Directora de ‘Hotel Explotación: Las Kellys’, que es projecta diumenge, 18.30 h

"El percentatge de dones que aconsegueixen fer pel·lícules segueix sent petit"

 

 

 

· Quan va néixer el projecte ‘Hotel Explotación: Las Kellys’?
Fa dos anys. Al BRAM! de l’any passat ja vam presentar un petit tràiler del projecte i ara, amb molta il·lusió, tornem. Vaig contactar amb les kellys (“las que limpian”) a través de Facebook. A les xarxes socials comparteixen experiències negatives als hotels. Jo no sabia que hi havia una categoria que es deia cambreres de pis. Em va cridar l’atenció que dones que estan tan disperses i viuen en realitats tan diferents fossin capaces d’associar-se. El projecte va anar creixent i vaig  convertir-lo en pel·lícula.

 

· De què parla, el documental?
Sobretot de les kellys, però també està dedicat a molts col·lectius en situació de desemparament. Els que estan invisibilitats, parla de la precarietat laboral i de les externalitzacions. La gran contradicció és que un país que presumeix de tenir una indústria turística forta sigui el que abarateix les condicions de treball.

 

· Com valoren el film, les kellys?
Tenir una història condensada del que ha passat durant dos anys els permet explicar més bé la seva causa i perdre la por. Moltes d’elles són immigrants i, algunes, monoparentals. El risc de perdre la feina és molt gran.

 

· L’home és qui té més poder, en la indústria del cinema?
El percentatge de dones que aconsegueixen fer pel·lícules i tirar-les endavant segueix sent petit. És una lluita permanent, hi ha diferències que es perpetuen, els jurats de cinema també estan formats per homes. Sí que hi ha gent jove que pren consciència i això és imparable, s’ha de trencar el sostre de vidre.

 

 

 

Més BRAM!

El BRAM! 2019 també ha pensat en l’oferta cinematogràfica per al públic familiar. Diumenge 10, el BRAM! Infantil ofereix la pel·lícula ‘Ernest & Celestine, contes d’hivern’, a les 12.30 hores, una pel·lícula francesa del 2017.  Prèviament, el Cor Sant Esteve oferirà un concert a partir de les 12 h. tot plegat, tindrà lloc a l’Auditori Municipal. L’Ernest és un os alt i gros a qui agrada tocar música i menjar melmelada. Des de fa un temps conviu amb la Celestine, una petita i bonica rateta que va adoptar perquè era òrfena. Amb l’arribada dels primers flocs, aquesta encantadora família haurà de fer front a un seguit d’esdeveniments que ajornaran la hibernació de l’Ernest. Una nova adaptació dels populars contes infantils, plena d’encant i valors positius, que manté la bellesa de les il·lustracions originals de Monique Martín (coneguda com a Gabrielle Vincent), il·lustradora, pintora i escriptora belga que va adoptar aquest pseudònim pels seus avis.  
El BRAM! també té altres propostes pel cap de setmana, com la pel·lícula d’Arantza Echevarría ‘Carmen y Lola’, premiada amb dos Goya (millor direcció novell i millor actriu secundària per a Carolina Yuste). El film es projecta diumenge a les 21 hores. A més del documental ‘Hotel Explotación: Las Kellys’, de Georgina Cisquella, que també es projecta diumenge, a les 18.30 h, aquest mateix divendres s’ha previst la pel·lícula ‘La mujer de la montaña’, de Benedikt Erlingsson, una comèdia dramàtica islandesa que, just aquest mateix dia 8, s’estrena a les sales comercials.

 

 

 

 

 

Comparteix
M'agrada
Comentaris